“zin en onzin”
                                   
de feiten over 3, 4 en 5-wiel scootmobielen

Er doen “wilde verhalen” de ronde over stabiliteit en het nut van z.g. vier- of vijfwiel scootmobielen. Zo zit het werkelijk:

1.    1. Wat betreft de “stabiliteit” is het zo dat het grootste gewicht (zwaartepunt) bij alle scootmobielen tussen de achterwielen ligt.

2.    2. Door op de maximale snelheid (volgas) plotseling volledig links- of rechtsaf (haaks) te sturen kan elke scootmobiel omslaan.
     Dit geldt ook voor auto’s, treinen, bromfietsen enz.enz.  Dit zijn nou eenmaal de natuurwetten.

 

In onderstaande tabel staan de feiten op een rijtje.
 

scootmobiel voordelen nadelen  
3-wielen • wendbaarder (smal aan de voorzijde)
• meer beenruimte
• stuurt lichter (minder wrijving)
• minder kans op lekke band (25%)
• goedkoper in aanschaf
• ziet er wat minder “kek” uit   
4-wielen • Ziet er “leuker” uit, lijkt meer op een auto of skelter • minder beenruimte
• grotere draaicirkel
• stuurt zwaarder (meer wrijving)
• 25% meer kans op lekke band
• duurder

 
  
5 wieler meer beenruimte dan bij 4 wieler
• toch een kleine draaicirkel

 
• minder wendbaar door uit stekende
  hoeken aan de voorzijde
• ziet er “raar” uit
• duurder